(Underlige) Facts om min 1969 Pontiac Firebird 400
Produceret i Oktober 1968 som ´69 Firebird nr. 3292 på Van Nuys fabrikken i Los Angeles
Leveret fra fabrikken til forhandleren: Laury Miller Pontiac Inc. Salt Lake
City, Utah
(Jeg Googlede navnet og fandt at forhandleren ligger der sgu den dag idag. Hedder
nu bare Mark Miller Pontiac Inc.)
Solgt til: LeRoy G. Anderson, Farmington, Utah. Iflg. det originale servicehæfte
købte han den d. 18/4-70
...gad vide hvad den har lavet fra Okt ´68 til Apr ´70 ?
Udfra værkstedsregninger der fulgte med ved jeg følgende om tidligere ejere
Jan ´99 - Okt. ´00
Ejeren var en gut ved navn Chad Pearce fra San Dimas, Californien. Bilens nummerplade
var CHAD69 (eller CHA 069)
Aug ´01- Apr ´04
Sidste ejer inden jeg købte den. Greg Rosalia, Fallingstar, Altaloma,
Californien
Det er tilsyneladende lidt at en "familiebil" for navnene Greg, Linda
og Joseph/Joe dukker op.
Det samme gør en parkeringstilladelse for "Students Only" Så
mon ikke far Greg og mor Linda har stået som ejere på
sønnike Josephs bil. Nummerpladen var: 4NUY891
Bilen er født med følgende options:
Option nr. | Beskrivelse: | Bemærkninger/Forklaring: | Pris ($) |
345* | Firebird 400 | Upgrade fra basismodel til 400-model | 273,83 |
351 | TurboHydramatic 400 | Aut. gearkasse | 227,04 |
382 | AM Radio w. man. antenna | 61,09 | |
391 | Speaker-r/st | 15,80 | |
412 | Door edge guards | 6,24 | |
431 | Custom front seat belts incl. shoulder straps | Seler på alle 6 (!) pladser | 12,64 |
501 | Variable-ratio power steering | Servostyring | 105,32 |
511 | Power front disc brakes | Skiver for, tromler bag, 2-kreds m. bremseforstærker | 64,25 |
531 | All tinted glass | Tonede ruder hele vejen rundt | 32,65 |
554 | Custom trim | 78,99 | |
571 | h/restraints | 16,85 | |
582 | AirCondition | 375,99 |
|
TMR | F70x14 Whitewall FiberGlass | 26,33 |
|
SVT | Cordova top | Vinyltag | 89,52 |
* Med option 345 "Opgradering til 400-model" fik man, foruden
400-motoren, følgende:
Heavy-duty 3-speed manuel gearkasse (i modsætning til standard 3-speed)
3,36:1 Udveksling i bagakselen
Bright Chrome Insert Molding Around Each Grille
Dobbelte "fake" luftindtag på motorhjælmen
Heavy-rated fjedre og støddæmpere
Dobbelt udstødning
Power-Flex ventilator med "Variable-Pitch" blade
High-Performance startermotor
Heavy-Duty kobling
Heavy-Duty 61 Amp batteri
Heavy-Duty Køler
Crom luftfilter og ventildæksler
Wide 7-inch safety wheel rims
F70-14 Wide-Oval Redline tires
Specific Exterior Identifikation (det må vel være 400-mærkerne !)
Integrated Circuit Voltage Regulator
De 3 options 351, 501 og 511 udgør til sammen en option 331 der hed
"Power Assist Group"
Bilen er født med Benchseat der skulle være rimelig sjældent, omend
heller ikke så eftertragtet.
Ifm. benchseat er gearskiftet flyttet op på ratstammen.
Da jeg købte bilen sad der 7x14" RallyII-wheels på. Det fremgår ikke af den oprindelige option-liste.
Farven var oprindelig "Limelight green"
Bagtøj: 10-bolt U/spær (hvorfor hulen man ikke har ofret de sølle $27 på
en Safe-T-track bagaksel med spær, fatter jeg ikke !)
Chassis og drivlinje er Matching numbers
Iflg. papirerne yder motoren 330 HK(SAE) hvilket skulle svare til 267 HK(DIN)
Importeret til DK i Sep. 2004
Købt af mig i Feb 2005
Fik plader på i Juni 2005
"Fund" gjort i bilen:
$1,80 (fordelt på 14 småmønter)
Ca. 1kg hundetørfoder (lå oppe i lofthimlen !!! )
1 stk. guitarplektor
6 stk AA batterier (uden strøm)
1 stk UNGO-alarm (monteret oppe under instrumentbordet men ikke tilsluttet)
1 stk Immobilizer-alarm (monteret oppe under instrumentbordet men ikke
tilsluttet)
1 stk 4mm rustfri stålplade på ca 10x30cm (limet på vognbund over hjælperammen
for at lukke rusthul)
2 stk parkeringslysparaboler malet i bilens farve !!!
Bilen er under "kørende renovering" hvilket indtil videre vil sige at
jeg fikser småting på bilen efterhånden som behovet opstår, og pengepungen
tillader det
Ud af de 13 1969 Firebirds jeg kender til i Danmark er min den eneste:
- 400-model med fast tag
- med vinyltag
- med bænksæde